Unofficial site

ĐACI VOKATIV NEĆE VIŠE UČITI NA CECINOM GROMU: Balašević, Bajaga i Brega ostali u udžbenicima, evo sa kojim pesmama

ĐACI VOKATIV NEĆE VIŠE UČITI NA CECINOM GROMU: Balašević, Bajaga i Brega ostali u udžbenicima, evo sa kojim pesmama

Foto: Damir Dervišagić, Marina Lopičić, Zorana Jevtić

BEOGRAD – Osim pesama “De-mol” (koja se 2019. našla u udžbeniku muzičke kulture za šesti razred osnovne škole) i “Devojke sa čardaš nogama” (uvrštene 2020. u udžbenik za sedmi razred MK), neki novi klinci, i to osmaci, od 1. septembra ove godine izučavaće i kompoziciju “Drvena pesma”, novosadskog kantautora Đorđa Balaševića.

“Drvena pesma” sa Balaševićevog devetog studijskog albuma “Naposletku” iz 1996. uvrštena je u udžbenik za osmi razred, izdavačke kuće “Klet”, a njene stihove analiziraće đaci u segmentu posvećenom popularnoj muzici, pišu Novosti.

Đorđe Balašević
foto: Beta Dragan Gojic

Udžbenik je odobren i treba da bude objavljen, a u njemu će se, pored pesama Panonskog mornara, naći i kompozicije preporučene za sviranje i pevanje – “Buđenje ranog proleća” Momčila Bajagića i “Lipe cvatu” od “Bijelog dugmeta”. Takođe, i brojne strane grupe i autori iz svih žanrova, od džeza i bluza, preko popa i roka, do hip-hopa i arenbija.

SVI PRIČAJU O UDŽBENIKU U KOME SU CECINI STIHOVI, A SAD SE OGLASIO AUTOR KNJIGE: Namerno sam baš nju izabrao! EVO I ZAŠTO!

Maja Sokolović Ignjačević, jedan od četiri autora ovog udžbenika, naglašava, za naš list, da ne treba da bude senzacija što se Đorđe Balašević našao u knjizi:

– Balašević je bio kantautor, najbliži Bobu Dilanu, i normalno je da se njegove pesme nađu u udžbenicima, paralelno sa drugim sadržajima. Stav autora je da bi školu trebalo približiti deci i konstantno podsticati dijalog i promišljanje o različitim žanrovima muzike. Hoćemo da ih upoznamo sa velikanima naše muzičke scene za koje nisu čuli, jer se u njihovim porodicama ne slušaju. Mnoge pesme tih velikana birane su u skladu sa instrumentima, a kako se u osmom razredu izučavaju drveni instrumenti, poput fagota i oboe, tražili smo adekvatni primer, i iz tog razloga se Balaševićeva “Drvena pesma” našla u udžbeniku.

Goran Bregović
foto: Profimedia

Njegova “Devojka sa čardaš nogama”, sa maestralno odsviranim solom na violini, nalazi se u udžbeniku MK za šesti razred kao primer kako violina može da se iskoristi, osim za tradicionalnu, i za popularnu muziku. Pitanje je koliko je deci danas blizak Balašević. Mi se trudimo da im damo primere, kao sredstvo da deca nauče da slušaju kvalitetnu muziku i razlikuju je od nekvalitetne.

Od ostalih autora, navodi naša sagovornica, tu su i Branko Radičević sa pesmom “Pevam danju, pevam noću”, Radmila Karaklajić i “Anđelina, zumba, zumba”, “Devojko mala”, “Zaljubljena tinejdžerka” beogradske grupe “Vampiri”, “Najlepše želje” od “Zemlje gruva”… Što se stranih izvođača tiče, tu su, na primer, Ališa Kiz i Bili Ajliš.

Pesma “Lipe cvatu” sarajevske rok grupe “Bijelo dugme”, navodi se kao primer u elementima muzičke pismenosti, jer se u osmom razredu uče mešoviti ritmovi. U udžbenicima za niže razrede već se nalaze pesme “Reci mi” Šabana Bajramovića (obrada “Besame mućo”), dok su se Janika Balaž i Zvonko Bogdan našli u odeljku tradicionalne i starogradske muzike.

Svetlana Ražnatović
foto: Kurir TV

Autorka pojašnjava da je proučavala na koji način reference popularne muzike utiču na decu, u smislu kako će pratiti nastavu. Zato u jednom poglavlju obrađuju istorijat rok, pop, hip-hop i elektronske muzike, a u okviru njega i ključne izvođače i autore koje je smatrala reprezentativnim. Deca će, veli, bolje razumeti operu ako uporede ariju ili recitaciju sa arenbi muzikom.

– Mene su još pre pet-šest meseci zvali da im dam dozvolu da štampaju moju pesmu “Buđenje ranog proleća” i note za nju, u udžbeniku za muzičko, za osmi razred osnovne škole – rekao je Bajaga.

– Iskreno, mislio sam da je taj udžbenik već objavljen. “Buđenje ranog proleća” nije moja najbolja pesma u karijeri, ali je zgodna za sviranje na klaviru, pa otuda i notni zapis za nju. U pesmi se spominju gotovo svi instrumenti iz orkestra, bubanj, violončelo, ženski i muški glasovi… Ima veze sa klasičnom muzikom, pa je to, pretpostavljam, razlog zašto su se odlučili baš za nju. Inače, nije ovo prvi put da se neka moja kompozicija nađe u školskim udžbenicima, prošle školske godine štampana je i numera “Moji drugovi”.

Cecin Grom

Pre tri godine, u radnoj svesci za srpski jezik (BIGZ), namenjenoj učenicima petog razreda osnovnih škola, uz stihove narodne pesme “Smrt majke Jugovića”, “Đačkog rastanka” Branka Radičevića, “Pesmo moja” Jovana Jovanovića Zmaja i “O, klasje moje” Alekse Šantića, našli su se i stihovi “JU grupe” (“Dunave, moj Dunave, kakve mi vesti vode donose”), “Riblje čorbe” (“Avionu slomiću ti krila, da ne letiš ona bi tu bila”), Bajage i “Instruktora” (“Hajde, plavi moj safiru, hajde, čežnjo i nemiru”) ali i pesme “Grome moj” Marine Tucaković, koju peva Ceca Ražnatović (“A sećaš li se lepi grome moj, nekada je tlo pod nama pucalo”).

Cvetlana Ceca Ražnatović, Ceca, Svetlana Ražnatović
foto: Printscreen, Premijera

Đaci na ovim primerima, ispod kojih nisu bila navedena imena autora i izvođača) trebalo je da označe vokativ. To su i radili tri godine, sve dok neko nije primetio da se u radnoj svesci pominje i Cecin hit. Izbio je skandal, koji je okončan izbacivanjem pesme “Grome moj” iz sveske. U novom udžbeniku ove kuće za muzičku kulturu za osmi razred, ali i za niže, nema nijedne folk pesme.

(Kurir.rs/Večernje novosti)

Kurir

Dodaj komentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.